Iensairauksien hoito

Verenvuoto hampaiden harjauksen yhteydessä voi olla merkki ientulehdukseksesta. Myös pahanhajuisen hengityksen syynä on usein ikenen alle keräytyneen hammaskiven aiheuttama ientulehdus.
Iensairauksien perushoidosta ja ylläpitokäynneistä vastaa VO Hammas YO suuhygienisti Lenita Mikkola. Suuhygienisti on erikoistunut hampaiden puhdistamiseen ja iensairauksien hoitoon. Jos olet kipuherkkä, ikenesi voidaan puuduttaa geelillä puhdistuksen ajaksi.
Pitkälle edennyt ientulehdus ja kiinnityskudoksia tuhoava parodontiitin vaativat iensairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin hoitoa. Näistä hoidoista VO Hammas YO Turkussa vastaa erikoishammaslääkäri Vladimir Onischenko.

Hammaskivenpoisto

Säännöllinen hammas­kiven- ja plakinpoisto auttaa pitämään ikenet sekä hampaiden kiinnitys­kudokset terveinä. Puhdistus tehdään joko käsi-instrumentein tai ultraäänellä, jossa nopeasti värähtelevä kärki yhdessä vesisuihkun kanssa irrottaa hammaskiven ja plakin. Myös molempia menetelmiä on mahdollisuus käyttää parhaan lopputuloksen saamiseksi. Tarvittaessa hammaskivenpoisto voidaan tehdä puudutuksessa.
Hammas­kiven­poiston lopuksi hampaiden pinnat puhdistetaan ja hampai­den pinnal­liset värjäymät poistetaan. Tarvittaessa lisäksi kiillotetaan plakkia keräävät vanhat paikat ja hampaille tehdään fluorikäsittely. Suuhygienisti opastaa myös sinulle parhaiten soveltuvien kotihoitovälineiden käytössä.
Tavallisesti hammaskivenpoisto on hyvä suorittaa vuosittain, mutta jos sinulla on esim. jokin yleissairaus, on hammaskivenpoisto tarpeen tehdä useammin. Myös hampaiden kiinnityskudoksia tuhoava tulehdussairaus, parodontiitti, vaatii tehostettua ylläpitohoitoa vastaanotolla.
Suuhygienisti tai hammaslääkäri määrittää sinulle parhaiten sopivan yksilöllisen hoitovälin, jolla saavutettu hoitotulos saadaan säilytettyä.