Iensairauksien hoito

Verenvuoto hampaiden harjauksen yhteydessä voi olla merkki ientulehduksesta. Myös pahanhajuisen hengityksen syynä on usein ikenen alle keräytyneen hammaskiven aiheuttama ientulehdus.
Iensairauksien perushoidosta ja ylläpitokäynneistä vastaa VO Hammas OY:ssä suuhygienistit Lenita Lehto ja Jenni Jussila. Suuhygienisti on erikoistunut hampaiden puhdistamiseen ja iensairauksien hoitoon. Jos olet kipuherkkä, suusi voidaan puuduuttaa puhdistuksen ajaksi.
Pitkälle edennyt ientulehdus ja kiinnityskudoksia tuhoava parodontiiti vaativat iensairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin, parodontologin hoitoa. Mikäli hammaslääkärimme toteaa sinun tarvitsevan erikoishammaslääkärin hoitoa hän laittaa sinulle lähetteen.

Hammaskivenpoisto

Säännöllinen hammas­kiven- ja plakinpoisto auttaa pitämään ikenet sekä hampaiden kiinnitys­kudokset terveinä. Puhdistus tehdään joko käsi-instrumentein tai ultraäänellä, jossa nopeasti värähtelevä kärki yhdessä vesisuihkun kanssa irrottaa hammaskiven ja plakin. Myös molempia menetelmiä on mahdollisuus käyttää parhaan lopputuloksen saamiseksi. Tarvittaessa hammaskivenpoisto voidaan tehdä puudutuksessa.
Hammas­kiven­poiston lopuksi hampaiden pinnat puhdistetaan ja hampai­den pinnal­liset värjäymät poistetaan. Tarvittaessa lisäksi kiillotetaan plakkia keräävät vanhat paikat ja hampaille tehdään fluorikäsittely. Suuhygienisti opastaa myös sinulle parhaiten soveltuvien kotihoitovälineiden käytössä.
Tavallisesti hammaskivenpoisto on hyvä suorittaa vuosittain, mutta jos sinulla on esim. jokin yleissairaus, on hammaskivenpoisto tarpeen tehdä useammin. Myös hampaiden kiinnityskudoksia tuhoava tulehdussairaus, parodontiitti, vaatii tehostettua ylläpitohoitoa vastaanotolla.
Suuhygienisti tai hammaslääkäri määrittää sinulle parhaiten sopivan yksilöllisen hoitovälin, jolla saavutettu hoitotulos saadaan säilytettyä.